Tedoo cu Brad Florescu

7 insule (4.2). Borneo. Un tatuaj cât o viață de om.

Sus pe râul Limbang, în inima junglei din Borneo, întâlnesc un senior al războiului care își poartă epoleții direct pe piele.

Cinstim evenimentul cu câte o dușcă de Chivas, terminăm de pufăit și încheiem seara barosanilor cu un duș rece la găleată, sub spectrul atacului scorpionar. În camera de oaspeți sunt așternute câteva saltele echipate cu plase de țânțari. Ne facem culcuș și, exact în clipa în care ne terminăm de foit, domnul Payong oprește generatorul și se face o beznă de mă dor ochii.

– Hai, somn ușor, micuzzule, îl aud pe Bogdan.
– Somn ușor, micuzzule. Am scăpat și azi.

Smeriții vânători de capete.

Pe cât de înfricoșătoare păreau azi noapte râul și jungla pe atât de idilice se înfățișează la prima oră a dimineții. Îi las pe prietenii mei să sforăie sub greutatea plaselor de țânțari, dau sărutmâna doamnei Payong, care pesemne s-a trezit dinainte de răsăritul soarelui, îmi frec repede o cafeluță 3 în 1 și ies pe verandă. Din spatele ușilor se aud glasuri de copii și zăngănit de oale de cositor, iar câțiva bărbați, mai matinali, s-au așezat și ei pe cerdacul comun, cu un pahar de ceai lângă ei, și își repară năvoadele.

Din cele câteva cotețe așezate între casă și râu, găinile și rațele satului, grăsune nevoie mare, fac o hărmălaie de nedescris solicitând tainul de grăunțe prevăzut în contractul nescris dintre om și orătanie. La o asemenea vehemență a protestelor nici cel mai indolent sătean nu se poate întoarce pe partea cealaltă ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

Lângă cotețe, într-o poieniță plină de flori, observ două clădiri micuțe, dar curate și bine întreținute: o biserică și o școală. Cum se face că aici, în inima nicăierului, urmașii temuților vânătorii de capete se roagă la Hristos și învață aritmetica?

– Guvernul are grijă de ei.

Joe a făcut și el ochi și, sprijinit de un stâlp al verandei, lasă primele raze ale Soarelui să-i desăvârșească trezia.

– Toate satele au casă, școală, generator și motorină subvenționată pentru el. Seara, de la apus până la ora zece, satul are curent electric. Ai văzut și tu, doar. Copiii pot să-și facă lecțiile, adulții să se uite la știri sau la un film. Nu e chiar sălbăticie.
– Da, măi, Joe, dar biserică?

Cred că am mai scris despre asta pe undeva, dar se cuvine să repet povestea pentru că este interesantă. Malaezia, după cum se știe, este o țară predominent musulmană. La fel și Indonezia. Mergând însă dinspre mare către interior, călătorul va fi surprins să constate că, pe măsură ce se îndepărtează de coastă, influența Islamului scade, iar zonele cele mai greu accesibile, locuite de secole ăi mai ai naibii dintre indigeni, sunt pline de biserici creștine. E cazul insulei Borneo, al Sumatrei, al Sulawesi-ului și, într-o oarecare măsură, al Papuei.

Această surprinzătoare ascendență a creștinismului prin părțile cele mai sălbatice ale Asiei este strâns legată de istoria descoperirilor geografice și a comerțului care le-a urmat. Primii negustori care au atins pământurile mirodeniilor au fost chinezii și indienii. Aceștia au adus buddhismul și hinduismul ale căror urme se mai văd și astăzi – fie vii, fie îngropate în piatră – la Borobudur sau în Bali.

Au urmat arabii, a căror prezență comercială și militară masivă a dus la convertirea solidă întru Islam a așezărilor de pe coastă și din amontele marilor râuri navigabile. Ultimii sosiți, europenii, n-au găsit teren fertil pentru Biblie în aceste zone riverane și au fost nevoiți să înainteze dincolo de granițele Islamului, în teritorii aspre și periculoase, pentru a-și propovădui religiile. În scopuri politice într-o primă instanță.

Așa se face că vânătorii de capete Iban, sângeroșii și cândva canibalii Batak, animiștii Toraja sau triburile papuașe Dani sau Nani se închină la Hristos, lucru care nu-i împiedică să împăneze creștinismul cu credințele și superstițiile moștenite din trecut. Chiar și astăzi jumătatea indoneziană a Papuei este împânzită de misionari australieni care poartă cuvântul Evangheliilor de colo-colo cu avionete Cessna. Salvează și ei ce suflete au rămas nesalvate de alții.

Eu Miss Brad.

Veranda a intrat în acțiune. Nea Payong are oaspeți din an în Paște (ca un bun creștin ce se află), iar cei mai mulți dintre aceștia sunt concetățeni. Rar se întâmplă, mă asigură Joe, ca două maimuțe albe și bărboase să părăsească jungla urbană pentru cea adevărată.

Sătenii au ieșit din camerele lor și, fără nicio sfială, mă fixează cu priviri înguste și strepezite pe care le-aș putea considera ostile dacă, un pic mai jos de ele, nu s-ar întinde niște zâmbete sincere. Știu că se spune că adevăratul zâmbet se citește în ochi, dar la asiatici, și mai ales la ore din acestea cu soare pieziș, orbitor, a-ți rânji ochii presupune o vizită de urgență la oftalmolog.

Copiii mă hărțuiesc mișelește. Se adună pe furiș la spatele meu și câte unul, mai curajos, mai vânător de capete, întinde o mână să mă atingă. Sunt frumușei foc, îmbrăcați îngrijit, colorat, curați ca lacrima, cu dinți perfecți și păr negru, sănătos și strălucitor. Niște adorabili drăcușori, acești copii de războinici ai junglei. Întorc capul și rag ca un leu, iar nichipercii o iau la goană într-o chirăială de curci fugărite.

1 2 3 Vezi galerie imaginiIntră în galeria de imagini a articolului

Comentarii - 2 Comentarii

  1. Iulius Carebia says:

    Salut!

    As avea ceva de comentat,

    Tatuajele-floare cum le numesti tu sunt renumitele “bunga terung”, adica floarea de vinete, care cum am descoperit au alta simbolistica.
    Sunt primele tatuaje pe care orice tanar dayak in general si Iban in particular (probabil mai predominante din Sarawak pana in Pontianak in Kalimantan Barat) le primeste la maturizare. Sau initiere cum se spune in zona.
    Deoarece probabil ai observat, inauntrul florii vei vedea mormolocul, acea spirala ce reprezinta maturizarea. (in elementul natural mormolocul este intermediar intre ou si broasca). Deci practic in Romania s-ar spune ca ti-au crescut pene, ai dat jos puful. O alta simbolistica a mormolocului este drumul vietii, omul incepe sa umble, isi paraseste casa si familia.

    Povestea sta in felul urmator: tinarul primeste initierea si va pleca in calatoria lui initiatica in jungla (berjalai – in bahasa malay, berjalan-jalan in indonesiana). Dar pentru a fi protejat de vrajile oamenilor, de spiritle padurii, de animale si tot asa, va primi un semn, o binecuvantare. IN cazul de fata cele 2 tatuaje pereche.

    Binenteles ca se fac in pereche pentru balanta. Pentru protectia ambelor parti, stanga si dreapta.
    Dayacii ce i-am intalnit in orasele mari javaneze si purtatori de ‘bunga terung’ mi-au spus ca se poarta in pereche pentru a fi protejat de cele 2 vanturi care bat in regiune. Vantul de Est, respectiv de vest.
    Alta ipoteza ar fi ca se fac pe umeri si nu alte zone pentru a fi puternic in a cara straita sau rucsacul (sau cosarca in spate. evident ca umerii sunt folositi la caratul cu spatele).

    ca sa concluzionez tatuajele se aplica tinerilor care ajung la maturitate si vor pleca pentru prima oara in jungla pentru a fi protejati de spiritele padurilor.
    (In insula Seram din arhipelagul Maluku am fost informat sa anunt tovarasul de drum daca merg la toaleta, ca sa nu ma fure spiritele padurii sau oamenii zburatori sau invizibili etc…)

    Am vazut diverse culturi si diverse etape in maturizare. Diverse initieri. De la oamenii batak sau minang din Sumatra care invata silat sa se apere in drumul obligatoriu ce-l vor urma, triburile din Mentawai care isi deseneaza tot drumul vietii pe piele, la triburile Nualu din Seram, apoi Korowai, Kombai din Papua si la oamenii cu tatuaje in relief de pe Sepik in Papua noua Guinee (care-si cresteaza tot spatele in semn de solzi de crocodil pentru a inlatura sangele matern si a deveni barbat in comunitate) pana la luptatorii maori din NZ care au aceeasi spirala, ce reprezinta frunza “silver fern”, simbolul lor…

    toate se aseamana, toate au un rol si toate pornesc din acelasi lucru. Identitatea tribala si cultura animista.
    poate mai discutam, ti-am urmarit de multa vreme articolele, aici m-ai prins. Sunt mare fan si am fotografiat cativa oameni, atat albi cat si localnici avand bunga terung.

    salut,
    Iulius.

  2. Adi Serbu says:

    Brad e un nume barbatesc, imposibil de frumos. Pe tema articolului, scrie-ne, te rugam, ceva mai mult despre varianta lunga de adresare “Hello miss…….” Multumim

Lasă un comentariu