Trăim într-o lume tot mai nebună şi tot mai scumpă. Cine vrea s-o vadă e sfătuit să se mişte repede, pentru că epoca transportului aerian ieftin se apropie de final. Companiile aeriene nu-şi mai permit să ne plimbe mii de kilometri pentru câteva sute de euro. Fie scumpesc, fie dispar.
Călătoreşte cât se mai poate. În cel mult 10 ani, călătoriile cu avionul vor redeveni un lux. Iată câteva motive.
1. Preţul în creştere al combustibilului.
IATA estimează că impactul creşterii preţului la combustibili în 2011 va atinge 35 de miliarde USD. În 2009, ponderea carburantului în schema de costuri a unui airline era de 30%. Într-un singur an, a crescut cu zece procente fără ca celelalte cheltuieli să fi scăzut simţitor. Banii aceştia trebuie recuperaţi. Îi vei regăsi în preţul biletelor. Dacă teoria “Peak Oil” se dovedeşte întemeiată şi resursele de ţiţei se îndreaptă rapid spre epuizare, preţul carburanţilor va cunoaşte o creştere exponenţială. Implicit, orice soluţie de transport pe bază de hidrocarburi se va scumpi.
2. Ameninţarea teroristă
Terorismul devine tot mai sofisticat, iar măsurile anti-teroriste trebuie să ţină pasul. Cozile interminabile de la security check nu ne mănâncă doar timpul, ci şi banii. Să nu-ţi imaginezi că armatele de agenţi şi bateriile de scannere sunt din partea casei. Aeroporturile trebuie să investească masiv în oameni şi echipament pentru a se menţine la standardele internaţionale de siguranţă, altfel dispar de pe hartă. Bărbatul în uniformă care te pipăie din cap până în picioare cu o privire cruntă e plătit din banii tăi. Cu cât mai mulţi astfel de bărbaţi, cu atât mai mai taxele de aeroport. Fir-ai tu al naibii, Osama Bin Laden.
3. Inflaţia globală
Criza a scos la iveală datorii imense. Pentru a le acoperi, statele tipăresc bani. Surplusul de bani duce la inflaţie şi la creşterea tuturor preţurilor, inclusiv a celor pentru transport. Sky is the limit. Dan Şelaru a scris despre asta mult mai competent decât aş putea-o face eu.
4. Scumpirea forţei de muncă
Nivelul de trai – sau, mai corect spus, nivelul nevoilor percepute- creşte pretutindeni în lume. Toţi pământenii vor să vorbească la iPhone, să aibă un laptop în geantă şi să conducă o maşină. Nivelarea nevoilor aduce după sine o creştere a salariilor pe pieţele cândva ieftine ale Asiei sau Europei de Est. Gândeşte-te cât câştigai acum 10 ani şi compară. Dacă tu câştigi mai mult, stewardesa de la Tarom sau controlorul de trafic de la ROMATSA de ce nu?
5. Planeta dezlănţuită
Eyjafjallajokull. Singurii non-islandezi care pot pronunţa numele acestui vulcan sunt reprezentanţii companiilor aeriene. Erupţia din martie 2010 a cauzat cea mai amplă întrerupere a fluxului aerian de la cel de-al doilea război mondial încoace şi a scos din buzunarul transportatorilor circa 200 de milioane de dolari pe zi. În Asia, erupţiile vulcanilor Sinabung şi Merapi au dus la anularea mai multor curse şi, implicit, la pierderi consistente.
Nici vremea n-a fost mai blândă în ultimii ani. Inundaţiile şi căderile masive de zăpadă din 2010 şi 2011 au închis aeroporturi şi au disturbat serios traficul aerian. Totul vine cu un cost, pe care companiile aeriene trebuie să-l transfere către călători dacă vor să amâne falimentul.
6. Creşterea standardelor de siguranţă a zborului
Dacă ai urmărit seria “Dezastre în aer”, cu siguranţă ai remarcat că aproape fiecare accident aviatic atrage după sine un set de noi reguli privind siguranţa zborului. Autorităţile impun noi proceduri şi echipamente, atât la bord cât şi la sol. Aeronavele devin mai scumpe, operarea lor devine mai scumpă. Introducerea sistemului TCAS (de evitare a coliziunii în aer), impusă de FAA după tragedia zborului Aeromexico 498, i-a costat doar pe operatorii din SUA o jumătate de miliard de dolari. Ca să zburăm mai sigur decât ieri, trebuie să plătim în plus.
7. Mai multe drepturi pentru pasageri
Drepturile pasagerilor nu mai sunt o chestiune de negociere. În caz de întârzieri prelungite, zboruri anulate, bagaje pierdute, legea obligă companiile aeriene să ofere compensaţii. Vezi aici lista. Măsura e corectă şi binevenită, dar exercită o şi mai mare presiune pe schema de costuri a transportatorilor, şi aşa aflată la limita imploziei.
Epilog: Există o jumătate plină a paharului?
Eu aş zice că da. După ce toată nebunia asta cu “Zero Euro plus 300 de euro taxe de aeroport” îşi va fi epuizat capacitatăţile manipulatorii, companiile aeriene se vor concentra pe ceea ce contează cu adevărat: siguranţa, punctualitatea şi calitatea serviciilor.
În secunda în care piloţii ambalează motoarele şi avionul porneşte pe pistă, nu mai contează cât ai plătit pe bilet. Important e să te ştii pe mâini bune. Eu unul aş plăti în plus pentru asta.
Comentarii - 7 Comentarii
Lasă un comentariu
zborul va trebui sa evolueze… ca lux nu va putea subzista din alte 7 motive 🙂
Buna seara tuturor, fiind domeniul in care lucrez doresc sa fac cate-va precizari, in primul rand vreau sa va spun ca sant un fan al acestui site iar articolul imi pare foarte bine scris si mai ales foarte bine documentat si va felicit sincer pentru tot ceea ce faceti aici. Doresc totusi sa va impartasesc si punctul meu de vedere si am sa incep cu pretul carburantului care, adevarat este in crestere dar totusi sa nu uitam ca si industria constructiilor de aeronave a evoluat foarte mult iar aeronavele de noua generatie pot zbura mult mai mult si au un consum din ce in ce mai mic, mentionez ca nu sant pilot si nici nu am facultate macar dar am o oarecare idee si ca exemplu va pot da aeronavele Boeing 737 NG (new generation) seriile 700,800 si 900 care opereaza pentru unele dintre cele mai mari companii din lume si care au dat dovada de fiabilitate si semnificativ consum redus. Terorismul… ei bine aici nu sant foarte multe de spus, si foarte adevarat mare parte din pretul biletului pe care noi il platim se duce in combaterea terorismului si in viitor este posibil sa vedem scumpiri ale biletelor din acest motiv. Mai departe, inflatia, ei bine si aici consider ca nu se pot spune prea multe si este intradevar un factor important pe care il vom resimtii cu totii. Despre forta de munca, aici unele companii au gasit niste solutii iar eu le-am simptit pe pielea mea si am sa va relatez ceea ce am patit, in anul 2007 dupa ce am absolvit cursul de formare al Scolii Superioare de Aviatie Civila Bucuresti am obtinut un contract de munca in Italia, un contract full time pe termen indeterminat, am fost foarte bucuros si am inceput o noua viata aici la Milano, cu un salariu frumusel si un contract full time dormeam linistit noaptea si am decis chiar sa-mi cumpar un apartament aici dar in anul 2009 o mare parte dintre colegii mei si inclusiv eu am primit notificari cum ca contractele noastre se transforma in part time mai exact 6 luni pe an muncim si 6 luni stam acasa (acum santem in negocieri sa le transformam in 8 luni de munca si 4 stat acasa) totusi criza nu a afectat preturile biletelor, salariile au ramas la fel si din ceea ce eu vad in acest moment industria pare sa se miste, avem iar avioane pline cu pasageri si cam din toate categoriile sociale (ceea ce e foarte important deoarece in 2009 macelarul si pizzarul nu mai plecau in vacante departe ci stateau in Italia sau cel mult vacante de genul Egipt, Turcia si Grecia) deci vreau sa accentuez faptul ca totusi industria a inceput sa se miste si cel putin pentru moment sant semne bune. Despre natura dezlantuita, nimic de spus au fost si vor mai fii calamitati care vor afecta aceasta industrie insa in general tendinta este de a amortiza pierderile intr-un timp cat mai indelungat si nu cred ca influenteaza cu foarte mult cresterea pretului biletelor. Despre cresterea standardelor de siguranta pot da un exemplu sau doua, sa luam Easyjet si RyanAir cu o flota de Airbus si respectiv Boeing in continua extindere, va dura ceva timp pana cand aeronavele lor vor avea nevoie de imbunatatiri (ca si alte multe companii de renume) iar companiile care opereaza avioane vechi cel mai probabil nu vor supravietuii. Eu, am cunostinte (piloti si insotitori de zbor) de la companii care opereaza aeronave invechite si care in luna Decembrie au contracte in Arabia Saudita deoarece este perioada in care toti musulmanii merg la Mecca si tin sa mentionez ca platesc foarte bine la aceste contracte (practic inchiriaza aeronave cu tot cu echipaj – wetleasing se numeste, de la alte companii din lume pentru a face fata fluxului de “turisti” care vin la Mecca) si sa stiti ca sant foarte multe companii cu flota invechita care au supravietuit crizei si chiar au fost salvate de la faliment de aceste contracte. Despre drepturile pasagerulor nimic de spus si este foarte adevarat ca influenteaza mult din pretul biletului dar sa nu uitam ca si astfel companiile low cost europene au reusit sa mentina, chiar in vreme de criza biletele la preturi rezonabile iar calitatea standardelor de siguranta va garantez ca nu s-a diminuat. Eu consider ca este gresit sa consideram ca o companie low cost este mai putin sigura decat o companie, sa spunem nationala. Mai sant cate-va aspecte, si aici o precizare, companiile aeriene sant si ele de mai multe feluri si anume ACMI (ofera aeronave spre inchiriere cu sau fara echipaj), Charter (tipul de companie la care eu lucrez si care cu siguranta va spun nu v-a scumpii preturile deoarece ei nu vand doar biletul de avion, ei vand un pachet turistic complet si binenteles mai sant companiile de linie (nationale, private si low cost). Un lucru este sigur si acela ca indiferent cat platiti pe biletul de avion sau compania pe care o alegeti, standardele de siguranta vor fii aceleasi, vorbesc binenteles despre companiile din Europa, este adevarat ca la unele companii veti primii o mancare mai buna sau la altele nu veti primii nimic la bord dar din punctul de vedere al sigurantei zborului va spun cu toata convingerea ca puteti alege orice companie din Europa. Daca ati avut rabdarea sa imi cititi comentariul pana la capat va multumesc, si vreau sa subliniez inca o data ca nu am studii de specialitate in economie, este doar un punct de vedere al unei persoane care lucreaza si iubeste aceasta industrie, cred eu o parere obiectiva, si in incheiere vreau sa-mi exprim convingerea ca in viitor aceaste industrie va evolua, si totodata sa-mi exprim si speranta ca zborul, pentru unii o pasiune pentru care au platit chiar pretul suprem, va fi tot mai sigur si mai accesibil tuturor astfel incat toti oamenii sa se poata bucura de deosebitul sentiment de a fi la inaltime. Va multumesc, si va doresc numai bine, tuturor romanilor de pretutindeni.
Wow. Coplesitor! Alex, ai scris mai mult ca mine! Multumesc pentru comentariu si oentru informatiile foarte utile.
Hehe, da e adevarat, m-am intins cam mult dar adevarul este ca acest subiect pe mine ma fascineaza. Va salut cu drag.
Exista si varianta “obligarii” companiilor aeriene sa scada preturile biletelor, nu?
E interesanta si intrebarea: Cu ce va fi inlocuit?
Eu mi-as pune banii pe high-speed trains.
Oricum acuma eu incep sa strang bani pentru o barca cu panze sau un magarus.
Nu stiu daca ar putea fi inlocuit de ceva, nici chiar de trenuri de mare viteza.