Tedoo cu Brad Florescu

Al șaptelea continent. Aproape tot ce vrei să știi despre Antarctica.

Cititoarea noastră Paula Talaba ne oferă, pe baza propriei experiențe, un ghid amănunțit pentru vizitarea Antarcticii. Inspirație și informație de cea mai bună calitate.

Ce mai trebuie să ştiți.

Indiferent dacă rezervaţi direct prin operatori ori printr-o agenţie de turism, atunci când analizaţi toate datele şi ofertele, pe lângă preţ – pe care e posibil sã nu-l găsiţi listat direct şi să trebuiascã să cereţi o broşură informativã ori o ofertă de cost – luaţi în calcul şi următoarele aspecte:

Mărimea navei şi numărul pasagerilor.

Dacã vreţi să vedeţi pinguinii şi gheţarii de la balconul cabinei, e OK să faceţi rezervare pe una din navele-mamut. Altfel, cu cât mai mică e nava, cu atât mai mari sunt şansele să aveţi parte de debarcări mai dese şi mai variate.

Clasificarea navei pentru rezistenţa provei la gheaţă.

Indiferent de perioada anului în care călătoriţi, alegeţi o navă cu clasificare cât mai bună (maximul e 1A, dacă exceptăm spărgătoarele de gheaţă).

Perioada cãlãtoriei.

Vreţi sã vedeţi și peisaje cu zăpadă orbitoare, când pinguinii sunt în plină perioadă de curtat parteneri şi adunat pietre pentru cuiburi, dar și pui de pinguin, când zăpada s-a topit cam peste tot şi mirosul de guano se simte de la depărtare? Ambele variante sunt experiențe minunate, dar e greu să le bifaţi pe amândouă într-o singură călătorie.

Programul croazierei.

Verificați câte zile sunt alocate în zona Antarcticii (ori altor zone de interes incluse în itinerariu) şi câte pe drum. Într-o călătorie standard cu îmbarcare din Ushuaia veţi avea cam 4 zile de navigare şi posibile debarcări în zona peninsulei Antarctica.

Tipul călătoriei – ajungeţi în Antarctica cu avionul, cu vaporul, ori o combinaţie?

Expedițiile care încep cu un zbor din Punta Arenas spre nava aflată în zona King George Island pot fi întârziate (şi scurtate) dacă vremea a influenţat traseul grupului anterior celui pentru care aveţi rezervare.

Călătoriile care presupun îmbarcarea la Ushuaia pot fi influenţate de grevele companiilor aeriene. Acum câţiva ani pare să fi fost ceva obişnuit ca Aerolineas Argentinas să intre în grevă fix când debuta sezonul pentru Antarctica, blocând în aeroporturi călătorii care se îndreptau spre Ushuaia. Unii operatori par să fi reacţionat cu pachete de călătorie care presupun formarea grupului la Buenos Aires, cazarea tuturor la hotel în noaptea dinaintea îmbarcării şi zbor cu o cursă charter Buenos Aires – Ushuaia (şi retur).

antarctica5-pinguini-2

Traseele care parcurg pasajul Drake adaugã 1-2 zile la durata expediției doar pentru această traversare. Şi poate aţi citit deja pe Internet că experienţa traversării variază de la o mare calmă (aşa-numitul ‚Drake Lake’) până la valuri care generează ruliu puternic (“Drake Shake”). Pasagerii sunt sfătuiţi să ia preventiv medicamente pentru rău de mare, pe care fie le aduc cu ei, fie le distribuie medicul de pe vas.

Obiectele mobile de pe navă sunt ancorate de podea ori pereţi (vorbim aici de scaunele şi mesele din restaurant şi alte spaţii comune, paturi şi dulapuri în cabine) cu lanţuri, şuruburi şi alte dispozitive, deşi la valuri puternice e posibil ca tensiunea să frângă câte-un picior de scaun. Nu sunt ancorate farfuriile şi paharele, care au tendinţa de a aluneca pe faţa de masă – veti deveni experţi în a le bloca când într-o direcţie, când în alta, făcând echipă cu vecinii de masă.

Toate aceste informaţii nu sunt menite să vă sperie (că atunci v-aş fi povestit despre “seara farfuriilor zburătoare”), ci să arate că traversarea pasajului Drake este o experienţă unică. Plus că pe perioda traversării, dacă ieşiţi pe puntea de la pupa, veţi vedea câteva tipuri de albatroşi şi petreli care planează în curenţii de aer formaţi de deplasarea navei şi pescuiesc în siajul ei.

Ce este inclus în preţul călătoriei şi ce nu.

De obicei, pachetul include trei mese pe zi (micul dejun şi prânzul stil bufet cu autoservire, cina à la carte). Vor mai fi câteva evenimente speciale, gen cocktailuri cu căpitanul navei, la care băuturile sunt incluse în preţ, aşa cum sunt şi cele oferite la cină. Va trebui să plătiţi aparte pentru băuturile comandate în afara restaurantului, care sunt trecute în contul cabinei şi plătite la final.

Tot la final plătiţi pentru cumpărături la gift shop şi puteţi lăsa bacşişuri pentru ghizi ori personalul vasului. Puteţi întreba dinainte cum se achită aceste note de platã  – care e moneda preferată la bordul navei, dacă e bine să achitaţi factura finală cu card de credit ori puteţi face plata în numerar (atenţie, e posibil să nu aibă rest).

Unii operatori includ în costul pachetului de călătorie pufoaica impermeabilă pe care o veţi purta în timpul debarcărilor şi când ieşiţi pe punte. Şi vă împrumută temporar cizme impermeabile de purtat la fiecare debarcare pe uscat ori plimbare pe apã.

Clarificaţi la rezervare dacă şi ce primiţi, pentru că va trebui sã cumpăraţi ori închiriaţi restul echipamentului – pantaloni impermeabili, lenjerie de corp din lână merinos ori fibre tehnice, cagulă, ochelari de soare (ar trebui să primiţi o listã cu necesarul după ce faceţi rezervarea).

Dacă veţi primi pufoaica pe vas, nu uitaţi să lăsaţi loc în bagaj pentru ea (nu umpleţi bagajul până la limita acceptată de liniile aeriene, operatorii au limite uşor reduse pentru bagajele de pe zborurile charter şi pe vas – mai ales când bagajele sunt încărcate pe vas cu Zodiacul, cum e cazul călătoriilor cu aterizare pe King George Island).

Mai aveţi nevoie de asigurare medicală şi de călătorie. Dacă aveţi deja aşa ceva – prin compania la care lucraţi, banca la care aveţi card de credit, ori asigurare privat, verificaţi sumele asigurate şi condiţiile. Vi se va cere să precizaţi numele asiguratorului şi numărul poliţei de asigurare când completaţi formularele de înregistrare. Operatorii expedițiilor includ o poliţă care acoperă urgenţe medicale până la $50.000, dar este recomandat să aveţi o acoperire de minim $300.000 în caz de evacuare şi repatriere pentru urgenţe medicale (pentru că o asemenea situaţie presupune modificarea traseului navei spre cel mai apropiat loc unde poate ateriza un avion medical ori militar, apoi transportul spre cel mai apropiat spital şi o eventuală repatriere).

În ceea ce priveşte asigurarea de călătorie, ar fi recomandat să acopere eventualitatea de anulare a rezervării (mai ales dacă faceţi rezervarea cu mult timp înainte de data plecării), întârzierile (dacă rămâneţi blocat într-un aeroport şi pierdeţi îmbarcarea) şi pierderea bagajului.

Cetãţenii români nu au nevoie de viză pentru a intra în Argentina ori Chile, cu condiţia ca vizita să dureze mai puţin de 90 de zile. Dacă locuiţi în Australia, Canada, ori SUA şi călătoriţi cu paşaport emis de una dintre aceste ţări, va trebui să plătiţi online o taxă de reciprocitate pentru a intra în Argentina. Va trebui să prezentaţi dovada plăţii la check-in şi la controlul de securitate.

Dacã tot v-aţi deplasat pînă la capătul lumii, puteţi vizita (chiar şi pe foarte repede înainte) Ushuaia – la oficiul de turism de la intrarea în port au câteva ştampile pe care le puteţi pune pe paşaport ori vederi (şi un certificat că aţi ajuns în cel mai sudic oraş al lumii).

E posibil să vedeţi Parcul naţional Tierra del Fuego – şi aici e o căbănuţă care deschide pe la 10, unde contra a 30 de pesos ori 2 USD căpătaţi o ştampilă frumoasă în paşaport. Sugestii de activităţi în Buenos Aires găsiţi în articolul Antoanetei Roman sau pe blog-ul lui P. menţionat la început.

Vă mai fac o ultimă recomandare înainte de a vă invita să vă bucurați de fotografiile din galerie: cumpăraţi măcar o cutie de dulce de leche învelit în ciocolatã marca Vauquita Black de la magazinele 25 Horas (există şi la aeroportul din Buenos Aires, după ce treceţi prin zona de duty-free). Mie mi s-a părut a fi cea mai gustoasă formă de agregare identificată pentru dulce de leche, poate și pentru că gustul m-a dus cu gândul înapoi la copilărie. N-am reuşit să identific cu ce amintire asociez aceste ciocolate, dar au fost încheierea perfectă pentru visul construit încă de atunci. Drum bun!

Text și fotografii: Paula Talaba.

1 2 3 4 Vezi galerie imaginiIntră în galeria de imagini a articolului

Comentarii - 2 Comentarii

  1. Buna informare, ... says:

    … chiar imi pusesem in plan pentru 2016 o astfel de calatorie.Informatii bine venite si detaliate.La Multi Ani si calatorii bune in 2016!

Lasă un comentariu