Încep azi un nou ciclu de articole dedicat companiilor low cost din Asia. Cred că este un lucru necesar având în vedere dinamismul extraordinar al sectorului aerian pe continentul galben, dinamism care se manifestă prin apariția, dispariția sau fuziunea unor transportatori precum și prin extinderea remarcabilă a flotelor și destinațiilor deservite.
Acest dinamism îmi sugerează că ar fi util să trec în revistă toate soluțiile low cost existente în Asia-Pacific pentru a-ți da un tablou complet al opțiunilor de călătorie existente pe aici. E posibil ca unele lucruri să nu le știi.
Un studiu realizat de Boeing estimează că, până în 2032, companiile aeriene din Asia-Pacific vor comanda aproape la fel de multe aeronave noi cât America de Nord și Europa la un loc. Iar conform unei analize CAPA, piața low cost sud-est asiatică a crescut cu 20% doar între aprilie 2012 și octombrie 2013, campionii creșterii fiind Cambodgia și Laos – 28%, Indonezia 29% și Myanmar 77% (e drept, burmezii au plecat de foarte jos).
Am să dedic primul capitol Thailandei din câteva motive, neașteptat de obiective.
– Este cea mai populară destinație din Asia de Sud-Est.
– Bangkok reprezintă un hub major pentru întreaga regiune (principala poartă către Indochina, alături de Kuala Lumpur).
– Este țara sud-est asiatică cea mai vizitată de români.
Să trecem la treabă.
Thai Air Asia (sau Air Asia Thailand).
Subsidiară locală a companiei malaeziene Air Asia (Asia Aviation Public Company Limited) a început operațiunile în februarie 2004, iar până în prezent a reușit să-și asigure o cotă de piață de 28%.
Air Asia Thailand operează o flotă de 40 de aparate Airbus A320 într-o singură configurație de cabină – 180 de locuri – , cu o vârstă medie de 3,1 ani, adică de peste trei ori mai tânără decât flota transportatorului național Thai Airways.
Este o companie clasică no-frills, toate serviciile în afară de check-in și de zborul propriu zis taxându-se suplimentar: bagajul de cală, mâncarea la bord, îmbarcarea prioritară și alegerea unui loc preferențial la bord (primele șase rânduri și exit row-urile).
Operațional – o spun atât din statistici cât și din experiența proprie – Air Asia Thailand este una dintre cele mai performante companii din țară, cu un indice al punctualității de peste 96% și fără niciun accident la activ.
Din punct de vedere al securității, un specialist vestic ar primi cu fiori pe șira spinării anumite practici ale Air Asia Thailand (valabile pentru tot grupul AA), cum ar fi procedura de îmbarcare în turmă, cu sute sau mii de oameni umblând practic liberi pe platformă.
Acum câțiva ani debarcasem la Kuala Lumpur chiar lângă Airbusul A340 care făcea cursa de Paris. Șirul nostru se intersecta cu șirul pasagerilor pentru Europa. Aș fi putut, fără nico problemă, să mă amestec printre ceilalți și să mă urc în cursa de Franța. M-ar fi prins doar dacă n-ar mai fi fost niciun loc liber în avion. Din acest punct de vedere, AA are o bilă neagră.
La momentul scrierii acestor rânduri Air Asia Thailand operează domestic și internațional de pe trei hub-uri: Bangkok Don Mueang (DMK), Phuket (HKT) și Chiang Mai (CNX) pe următoarele destinații.
Din Bangkok/DMK:
Intern: Chiang Mai, Chiang Rai, Hat Yai, Khon Kaen, Krabi, Nakhon Phanom, Nakhon Si Thammarat, Narathiwat, Phitsanulok, Phuket, Sakon Nakhon, Surat Thani, Trang, Ubon Ratchathani, Udon Thani.
Internațional/regional: Changsha (China), Chennai (India), Chongqing (China), Guangzhou (China), Hangzhou (China), Hanoi (Vietnam), Ho Chi Minh (Vietnam), Hong Kong, Kuala Lumpur, Kunming (China), Macau, Mandalay (Myanmar), Ningbo (China), Penang (Malaezia), Phnom Penh (Cambodgia), Shenzhen (China), Siem Reap (Cambodgia), Singapore, Wuhan (China), Xi’an (China), Yangon (Myanmar).
Din Phuket/HKT:
Intern: Bangkok/DMK, Chiang Mai, Udon Thani.
Internațional/regional: Hong Kong, Kuala Lumpur, Singapore.
Din Chiang Mai/CNX.
Intern: Bangkok/DMK, Hat Yai, Krabi, Phuket, Surat Thani.
Internațional/regional: Hangzhou, Hong Kong, Macau.
Se cuvine să fac o precizare referitor la rute. Air Asia oferă nu doar zboruri point-to-point, ci și transferuri către insule, în combinație flight+bus+ferry. În consecință, se cuvin adăugate aici câteva destinații insulare, book-uibile direct de pe site-ul companiei: Koh Lipe, Koh Lanta, Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan și Koh Yao Noi.
Tarife. Air Asia își merită renumele de pionier al fenomenului low cost în Asia. Cine cumpără din vreme sau e atent la promoții poate zbura într-adevăr foarte, foarte ieftin. De pildă, oferta curentă cu plecare din Bangkok/DMK cotează Ho Chi Minh la 32 de EUR, Yangon la 34 EUR și Shenzhen la 61 EUR. One way, taxe de aeroport incluse.
Thai Air Asia X.
Air Asia X este subsidiara Thai Air Asia care operează zborurile mediu și lung curier. Are o flotă de două aparate Airbus A330-300, cu alte trei aeronave deja comandate. Cabina este configurată în două clase, 12 locuri la Business Class Flatbed Seat și 365 la economy.
Compania deservește trei destinații din hub-ul Bangkok/DMK: Seul Incheon, Osaka Kansai și Tokyo Narita. Promoția de la acest moment oferă bilete one way (taxe incluse) către cele trei orașe la tarife sub 150 EUR.
Nok Air.
În limba thailandeză “nok” înseamnă pasăre. Și pentru că lucrul acesta nu era cunoscut de toată lumea, conducerea companiei a decis să picteze un cioc pe botul tuturor avioanelor din flotă. Pe unii îi amuză ideea, pe alții i-a făcut să includă design-ul Nok Air pe lista “exclusivistă” a celor mai urâte “liveries” din industrie. În fine, nu contează atât de mult cum e vopsit gardul, hai să facem cunoștință cu animalul din spatele lui, fie el leopard sau păsărică.
Nok Air a început să opereze la câteva luni după Air Asia Thailand, fiind răspunsul companiei naționale Thai Airways la amenințarea malaezienilor. Vorba aceea, dacă tot e să ne bage în faliment o companie low-cost, măcar să fie compania noastră. “Păsărica” n-a stat însă mult prea mult în cuib. Și-a luat avioanele de la mamă și a zburat spre o relativă autonomie la nivel de strategie și operațiuni (având baza pe DMK nu poate servi ca feeder pentru Thai Airways), autonomie care i-au permis să dețină o cotă de piață de 27.2%.
La momentul de față Nok Air este o companie de sine stătătoare, acționând mai degrabă în conformitate cu mișcările Air Asia decât cu directivele celor care i-au dat aripi. Acest lucru a determinat Thai Airways să fondeze recent o a doua subsidiară low-cost, Thai Smile, despre care vom discuta mai târziu.
Flota Nok Air este compusă din 23 de aeronave, cele mai multe model Boeing 737-800, cu o comandă de 737-MAX de 7 aparate. Cabina este configurată într-o singură clasă, 189 de locuri la Economy. Pe lângă turbojet-uri, Nok Air mai operează 4 Bombardiere Dash 8 și două ATR 72-500 folosite pe rutele “subțiri”.
Cea mai mare parte a flotei Nok Air este concentrată în Bangkok/DMK. Un singur aparat e bazat la Chiang Mai, de unde zboară în estul țării, la Udon Thani. Dintre cele 25 de destinații deservite direct, una singură se află în străinătate: Yangon (Myanmar). Pentru altele două – Pakse și Vientiane (Laos) – se oferă varianta fly and ride via Ubon Ratchatani, respectiv Nonk Khai.
Dacă la nivel internațional compania nu emite mari pretenții, pe plan local acoperă extrem de bine teritoriul, oferind zboruri chiar și către destinații secundare sau terțiare ca Nan, Mae Sot, Buri Ram sau Lampang. Iar acolo unde nu există aeroporturi, Nok Air oferă aceeași variantă zbor+autobuz sau zbor+autobuz+feribot în cazul insulelor. Așadar, pot fi adăugate pe listă destinații de vacanță precum Koh Phangan, Ao Nang, Koh Samui, Koh Lanta, Koh Phi Phi sau chiar Khanom.
Nok Air nu a abandonat însă definitiv ambițiile regionale. Anul viitor se așteaptă începerea operațiunii comune cu singaporezii de la Scoot, cu care Nok zboară deja inline de la Bangkok la Singapore. Nu se cunosc încă destinațiile, dar având în vedere că flota va fi compusă din avioane wide body Boeing 777-200 ER cu o autonomie de peste 14.000 de kilometri ne putem aștepta la zboruri către Australia, Japonia, Coreea sau China, piețe pe care Scoot le deservește deja prin hub-ul său din Singapore. În acest caz, Nok Air ar urma să-și folosească vasta rețea internă pentru a umple cursele regionale sau intercotinentale ale noii companii. Cred că Thai Airways nu mai pot de fericire.
La nivel de tarife, Nok Air se ține permanent în umbra Air Asia, astfel încât rar poți avea surpriza de a găsi la ei un tarif substanțial mai mic. Un avantaj față de principalii competitori este includerea în preț a unui bagaj de cală de 15 kilograme (care la AA costă în jur de 7 EUR one way pe un zbor intern).
Oferta în curs de pe site-ul Nok Air cotează zborurile domestice pe diverse rute (Bangkok-Krabi, Bangkok-Chiang Mai, Bangkok-Nan) la tarife cuprinse între 20 și 25 EUR, one way, taxe de aeroport incluse.
Thai Smile.
Așa cum arătam mai devreme, Thai Smile este a doua tentativă Thai Airways de a crea – și controla – o subsidiară low-cost proprie. E drept, a fost o încercare grea, mai ales la nivel de flotă, transportatorul național fiind nevoit să transfere aproape toate aeronavele narrow-body în grădina noii companii, decizie care afectează eficiența rutelor interne pe care TA încă operează și duce la situații comice, cum ar fi alocarea pe un zbor intern de o oră (Bangkok-Chiang Mai) a unui ditamai Boeing 747.
Compania, care început să treaba în vara lui 2012, deține o flotă de 16 aparate, toate Airbus A320-200, configurate într-o singură clasă cu 174 de locuri. Alte 4 avioane au fost comandate și urmează a fi livrate anul viitor.
Thai Smile a adoptat o strategie de piață intermediară, ca să nu-i spun ciudată. Acționează atât ca transportator point-to-point (pe zborurile interne cu baza la Bangkok/DMK și semi-baza de la Chiang Mai) cât și ca feeder pentru compania mamă (pe operațiunile bazate la Bangkok Suvarnabhumi/BKK).
Deși este destul de evident că a fost gândită ca o variantă locală a Air Asia, compania se poziționează, la nivel de servicii, undeva între un low-cost și un full-service, tarifele sale acoperind bagajul de cală (20 kg), gustări și băuturi la bord și alegerea locului în avion. Plusul de servicii se regăsește în prețurile practicate, promoțiile Thai Smile pornind de la 28 EUR one way pe rute interne, dar în niciun caz nu se poate spune că Thai Smile e o companie scumpă.
Un alt avantaj oferit de Thai Smile în conferă posibilitatea de a aduna mile în Royal Orchid Plus, programul de fidelitate al Thai Airways, racordat la rândul său la programul Star Alliance.
Așa cum spuneam, compania operează de pe două baze, fiecare susținând o altă strategie, un alt model. Iată destinațiile:
De pe Bangkok Suvarnabhumi/BKK: Phnom Penh (Cambodgia), Changsha și Chongqing (China), Hyderabad și New Delhi (India), Luang Prabang (Laos), Macau, Mandalay (Myanmar), Colombo (Sri Lanka), Chiang Rai, Hat Yai, Krabi, Surat Thani, Ubon Rachathani și Udon Thani (Thailanda). Se observă aici cum, prin interconectarea cu Thai Airways, Thai Smile colectează și distribuie pasagerii interni și regionali alături de nava mamă.
De pe Bangkok-Don Mueang: Chiang Mai, Khon Kaen, Phuket. Nu înțeleg de ce țin un avion aici.
De pe Chiang Mai: Phuket și, surpriză, Medan (Indonezia).
Site-ul Thai Smile este principalul generator de bile negre pentru companie. Nu doar din cauza design-ului haotic și a lipsei de informații ci și pentru că niciun bilet pe zbor internațional (cu excepția Bangkok-Macau) nu poate fi cumpărat online. Un lucru cu atât mai aberant cu cât respectivele rute apar în secțiunea “where we fly”.
Nu am reușit să mă edific prin ce canale se vând aceste bilete, dar îmi permit să presupun că prin site-ul sau agențiile proprii/acreditate ale Thai Airways care, iată, și-au externalizat o parte din zboruri, nu și infrastructura de vânzări.
Bangkok Airways.
Nu e o companie low-cost, ba chiar una scumpă spre foarte scumpă pe anumite rute și în anumite perioade ale anului. Îi menționez aici pentru destinațiile pe care le acoperă și fiindcă, acolo unde au concurență puternică, se aliniază la prețuri cu ceilalți.
Compania a fost înființată pe vremea războiului din Vietnam ca operator de taxi aerian. Este una dintre cele mai longevive din Thailanda (de fapt, a doua după Thai Airways) și își datorează în mare parte succesul intuiției patronului său de a construi un aeroport pe idilica insulă Samui în 1989.
De atunci și până azi Koh Samui este principala vacă de muls a Bangkok Airways, compania având practic monopol pe respectiva destinație întrucât, fiind proprietară a aeroportului, poate impune altor companii aeriene ce taxe dorește. Dacă te-ai întrebat de ce nu zboară niciun low cost pe Samui acesta este răspunsul: pentru că, după ce i-ar taxa Bangkok Airways bine de tot, n-ar mai fi low cost.
Bangkok Airways se poziționează ca “boutique airline”, formulă destul de potrivită filosofiei sale de business. Pasagerii au parte de full service și, în plus, primesc acces la cochetele lounge-uri ale companiei, unde li se oferă gratuit snack-uri, băuturi răcoritoare, wi-fi, acces la computer, ziare și reviste. Programul de fidelitate, original intitulat Flying Bonus, permite acumularea de puncte atât prin zboruri operate de Bangkok Airways cât și de companiile partenere Etihad, JAL și Air Berlin.
Compania are o flotă de 26 de avioane împărțită în trei modele: ATR-72, Airbus A-319 și Airbus-A320, cu alte 14 aeronave așteptate la livrare în următorii ani. Flota e împărțită pe cele două hub-uri principale, Koh Samui și Bangkok Suvarnabhumi, de unde zboară așa (am să menționez doar destinațiile internaționale):
Din Bangkok/BKK: Male (Maldive), Dhaka (Bangladesh), Mumbai (India), Yangon, Mandalay și Nay Pyi Taw (Myanmar), Vientiane și Luang Prabang (Laos), Siem Reap și Phnom Penh (Cambodgia), Kuala Lumpur și Singapore.
Din Koh Samui/USM: Hong Kong, Singapore.
Ar mai fi de notat aici rutele interne Samui-Krabi, Samui-Chiang Mai, Samui-Phuket și Phuket-Pattaya (U-Tapao).
Bangkok Airways ies în evidență prin mulțimea acordurilor de code-share încheiate cu companii asiatice și australiene, acorduri care adaugă pe harta Bangkok Airways destinații ca Tokyo, Osaka, Abu Dhabi, Muscat, Sydney sau Melbourne.
Câteva exemple de tarife promoționale, ca să ne facem o idee de plafon: Bangkok-Yangon 100 EUR roundtrip, Bangkok-Chiang Mai 40 EUR one way (aici e concurență), Bangkok-Samui 100 EUR one way (aici nu e), Bangkok-Phuket 46 EUR one way, Samui-Hong Kong 294 EUR, Bangkok-Male 400 EUR roundtrip.
Lion Air
Thailanda e o piață tentantă, iar companiile vecine nu se mai mulțumească să vină și să plece, ci unele dintre ele și-au propus să opereze local, încurajate și de acordul Open Skies care va intra în vigoare de anul viitor în țările membre ASEAN (un fel de UE asiatic).
Urmând exemplul Air Asia, un alt transportator major din regiune, compania indoneziană Lion Air, și-a deschis anul trecut o subsidiară în Thailanda, cu baza la Hat Yai, în sudul țării: Thai Lion Air.
De pe respectiva bază, leul operează atât destinații interne (Bangkok, Chiang Mai, Krabi, Phuket, Surat Thani, Udhon Thani) și una din afara țării (Jakarta; era și Medan, văd că a dispărut). O a doua bază, cea de la Bangkok/DMK, se anunță vârful de lance al atacului la piața internă. Lion Air zboară de aici la Chiang Mai, Krabi, Phuket, Surat Thani, Udhon Thani, precum și la Kuala Lumpur și Jakarta.
Hub-ului thailandez i s-au alocat până acum 6 avioane Boeing 737-900 ER și un ATR 72, dar alte 12 aparate urmează a fi livrate în perioada următoare.
În paranteză fie spus, Lion Air a șocat recent lumea aviației civile prin două comenzi-gigant: 234 de Airbus A-320 și 230 de Boeing 737, ca să fie toată lumea mulțumită. Plus 40 de ATR-uri, să fie. În prezent, compania-mamă deține deja peste 100 de avioane, toate din familia Boeing 737.
La nivel de prețuri Lion Air au intrat pe piață extrem de agresiv, oferind la lansare tarife năucitor de bune. Între timp s-au mai aliniat la competiție, dar sunt în continuare unul dintre cei mai ieftini operatori. Iată câteva tarife de la promoția în curs: Bangkok-Krabi 11 EUR one way, Bangkok-Chiang Mai 13 EUR one way, Bangkok-Jakarta 46 EUR one way. Taxe incluse, bagaj de cală (15 kg) inclus. Să vedem cât îi ține.
Kan Air
Nu e neapărat o companie low cost, dar trebuie menționată întrucât deservește, din hub-ul Chiang Mai, destinații secundare la care alte companii nu se coboară. Cele două avionașe Cessna Caravan de 12 locuri sunt ideale pentru pistele scurte și greu accesibile ale aeroporturilor montane din Pai, Mae Hong Son sau Mae Sariang, cărora li se adaugă Pitsanulok, Khon Kaen, Nan și Chiang Rai.
Crede-mă, e preferabil să zbori de la Chiang Mai la Mae Hong Son decât să iei în piept cele peste 1800 de curbe care le despart. Un bilet one way Chiang Mai-Pai costă 46 EUR cu tot cu taxe.
În partea a doua a seriei vom vorbi despre companiile din Malaezia și Singapore.
Comentarii - 11 Comentarii
Lasă un comentariu
Lion Air sunt cam neseriosi, am cumparat bilete dus-intors Bangkok-Phuket si cand mi-am exprimat intentia de a modifica data de intoarcere nu mi-a mai raspuns nimeni la e-mailuri, la call centerul lor disponibil 24/24 nu raspunde nimeni, te tin in permanenta on hold, iar cu banii cu care stai la telefon incercand sa ii contactezi iti poti lua bilete la o alta companie. La Nok Air stie cineva cum se plateste? Prin SCB nu merge.
Poti sa platesti cu cardul.
La Nok Air poti plati la orice 7/11 . Alegi optiunea la metode de plata
Bradut, ai analizat vreodata cum se poate ajunge din Europa in ASIA ieftin cu zboruri low-cost?
Sa-ti dea Dumnezeu sanatate, cum se zice pe la noi, ca am gasit niste super bilete la astia din articol. Anul trecut ne-a luat naiba cu trenul pana in SuratThani.
@Razvan: am spus de mi s-a răcit gura: trenul e cea mai proastă opțiune în țara asta.
Pai te-am crezut, dar dupa cativa ani de mers ca burghezii cu avionul a vrut nevasta o experienta autentica thailandeza cu trenul la clasa a II-a, cu ventilator. A fost distractiv pentru fii-meu o vreme, apoi…
@Razvan: asta-mi amintește o chestie foarte mișto citită la un mare blogger american. Zicea el că cel mai mișto mod de a experimenta Thailanda autentică e să iei trenul de noapte. Adică, în traducerea și adaptarea mea, să vezi gara din care pleci, aia în care ajungi și între cele două momente să dormi 🙂
[…] alin: Poti sa platesti cu cardul…. […]
[…] click să vezi ce legături low cost ai mai departe din Bangkok și Phuket sau din Kuala […]
[…] Transportul aerian este un alt sector care a cunoscut în ultimii ani o dezvoltare excepțională. Thailanda deține 11 aeroporturi internaționale și 22 de aeroporturi “domestice”, plus o târlă de aerodromuri pentru uz civil și/sau militar. O asemenea rețea aeroportuară nu se putea consolida fără aportul operatorilor aerieni, lucru care mă obligă să consemnez că în Thailanda sunt înregistrate și operează nu mai puțin de 9 companii aeriene: Thai Airways, Thai Smile (subsidiara low-cost a Thai Airways), Thai Air Asia, Thai Air Asia X (lung curier), Thai Lion Air, Bangkok Airways, Nok Air, Kan Air și Orient Thai. Ai aici un articol care explică pe larg cine cum și unde zboară. […]