De 6 luni studiez un fenomen care, până de foarte curând, risca să capete proporții apocaliptice: spamarea de către OTA-uri (agenții de turism online) a motoarelor de căutare bilete de avion. Și, implicit, inducerea în eroare a utilizatorilor.
Băieții deștepți din online booking.
Mecanismul era foarte simplu: pentru a apărea cât mai sus în lista de rezultate, OTA-urile “oațe” transmiteau către motorul de căutare un tarif cât mai mic. Toate bune și frumoase până aici dar, după ce utilizatorul ajungea pe site-ul OTA-ului și dădea să cumpere biletul, descoperea că mai are de plătit o sumă care reprezenta, zice-se, un comision de plată.
Suma respectivă nu era deloc neglijabilă. Cel mai mare astfel de comision găsit de mine se ridica la 100 EUR (pentru un bilet de 829 EUR). Trebuie precizat că toți vânzătorii ofereau cel puțin o opțiune de card liber de comision, de la popularul Visa Debit la practic inexistentul (în România) Diners Club. Dar problema în sine rămânea și era gravă. Cine ascundea mai mult cost după perdeaua comisionului acela ieșea mai sus în search. Operatorii corecți aveau numai de pierdut. Și, unul după altul, vedeam cum operatorii adoptau strategia expusă mai sus.
Am discutat cu mai multe OTA-uri prezente pe piața românească pentru a încerca să înțeleg de ce se întâmplă asta și unde se va ajunge dacă lucrurile evoluează astfel. Am primit răspunsuri, ba amabile, ba diplomatice, ba ușor înțepate de la cei intervievați. Concluzia pe care am tras-o a fost că cineva a stricat piața și că ceilalți operatori, de bună credință, au fost obligați să adopte aceeași tactică pentru a putea apărea sus în rezultate.
O opțiune foarte bine venită.
Documentarea a durat mai bine de o lună. Cu o zi înainte de a o publica – coincidență sau nu- primesc un mail de la Momondo în care eram anunțat despre o nouă opțiune lansată de motorul de căutare: afișarea încă din pagina de rezultate a tuturor suprataxelor și comisioanelor percepute de vânzători.
Cu alte cuvinte, dacă un OTA sau o companie aeriană percepe un comision de plată la final, utilizatorul poate vedea acest lucru de la început și nu cinci sau zece minute mai târziu, după ce și-a introdus deja toate datele personale.
Opțiunea oferă nu doar o imagine asupra comisioanelor de plată, dar și asupra altor eventuale plăți suplimentare ca suprataxa de bagaj sau taxa de rezervare loc preferențial în avion, două costuri care nu sunt incluse în tarifele de bază ale multor companii aeriene low cost.
Câteva zile mai târziu am observat o aliniere a comisioanelor percepute. De pildă, pentru un București-Bombay de 589 EUR, toate OTA-urile din listă apăreau cu o suprataxă de 15 EUR. Pentru un București-Londra avem comisioane între 1 și 5 EUR peste tarife de 60-130 EUR, egale de la un ofertant la altul.
Pentru un Cluj-Papeete la economy știm de la bun început că vom plăti încă 56 EUR peste tariful de 2216. Pe aceeași rută, un bilet la clasa business în valoare de 5700 EUR vine cu un comision suplimentar de 143 EUR. După cum vezi, comisioanele sunt proporționale cu tariful propriu-zis. Ți-am dat exemplele de mai sus ca să-ți faci o idee despre raportul dintre ele. Important este că toți vânzătorii percep același comision.
Transparență și predictibilitate.
Problema de fond, aceea a existenței unor plăți suplimentare pe care trebuie să le facem pentru a cumpăra un bilet de avion, merită o discuție amplă pe care nu o voi aborda aici și acum. Toată lumea trebuie să facă un ban, iar companiile aeriene plătesc agențiilor comisioane mici sau deloc.
Noua opțiune Momondo, deși nu rezolvă această problemă (și nici nu are cum, pentru că este o chestiune care ține de mecanismele pieței românești), aduce două elemente importante în procesul căutării și cumpărării biletelor de avion: transparență și predictibilitate.
Transparență pentru că operatorii care ascund costuri nu mai au un avantaj major în căutare. Iese primul cel care dă prețul cel mai mic. Predictibilitate pentru că utilizatorul știe de la început ce și cât urmează să plătească, ba chiar poate estima dinaintea căutării, în funcție de valoarea aproximativă a biletului, o valoare la fel de aproximativă a comisionului.
Le mulțumesc celor care au avut amabilitatea de a-mi răspunde la întrebări: reprezentanții paravion.ro, tripsta.ro, avion.ro, momondo.ro și skyscanner.ro. Din fericire materialul pe care l-am pregătit nu va mai fi publicat, pentru că problema pe care o aborda a fost rezolvată. Cel puțin în parte. E un semn că operatorii din industrie au voința și dorința de a menține o piață sănătoasă. Gânduri bune tuturor.
(Pentru a accesa informațiile despre suprataxe pe Momondo trebuie doar să dai un mouse over pe iconița care apare deasupra tarifului în pagina de rezultate. Vezi în galerie.)
Comentarii - 2 Comentarii
Lasă un comentariu
Pe Skyscanner toate agentiile afiseaza comision de plata de pana la 10% (cu visa debit gratuit desi la unele agentii este mai greu sa gasesti care dintre carduri nu vine cu un comision de plata).
Pe Momondo apare 2.5% si comisionul de plata este prezentat in pagina Momondo (si modalitatea de plata gratuita).
Daca aceste comparatoare de preturi le-ar impune agentiilor care afiseaza zboruri ca daca vor sa afiseze trebuie sa dea un discount de multumire clientului la finalul rezervarii (in loc sa perceapa un comision de plata) daca vor sa apara in rezultate, toate site-urile de rezervari de bilete care vor sa apara asta ar face.
Pe niciunul dintre site-urile de rezervari de bilete nu se percep acele comisioane de plata. Cu aceste limitari, comparatoarele de preturi ajuta clientul sa gaseasca repede cel mai bun pret, salvand timp si bani. Insa vor gasi cel mai bun pret doar daca site-ul de bilete foloseste inclusiv acel comision de plata permis la maxim. Altfel, 1 din 200 de cumparatori va da de el ingropat sub ofertele celorlalti.
[…] pentru acționarii companiei. Dar există o veste bună și pentru noi, utilizatorii. După ce anul trecut în aprilie Momondo era primul meta-search de la noi care impunea OTA-urilor (Online Travel Agency) să […]