30 decembrie. Bucăți din avionul dispărut și aproximativ 40 de cadavre au fost descoperite în cursul zilei de azi în apropiere de coasta insulei Kalimantan/Borneo. Căutările continuă. Dumnezeu să-i ierte pe bieții oameni.
Map illustrating where #QZ8501 debris was sighted off Pangkalan Bun near West Kalimantan http://t.co/GPtCbn7zeD pic.twitter.com/rqospSiM8n
— Channel NewsAsia (@ChannelNewsAsia) December 30, 2014
29 decembrie ora 19.00 (Ora României). A doua zi de căutări s-a încheiat fără rezultate, în ciuda condițiilor meteo mai bune decât ieri. Șansele de a descoperi supraviețuitori sunt minime.
29 Decembrie, ora 7.00 (Ora României): Echipele de search and rescue au reluat operațiunile.
Comandantul Agenției Indoneziene de Căutare și Salvare, Bambang Soelistyo, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că, cel mai probabil, avionul s-a prăbușit și se află undeva pe fundul mării.
Soelistyo a mai adăugat că Indonezia nu deține “instrumentele” necesare (submarine) pentru căutarea epavei și a confirmat disponibilitatea Indoneziei de a primi asistență din partea UK, SUA și Franța, care s-au oferit să sprijine operațiunile.
Relevant în acest sens este accidentul zborului Adam Air 574 din ianuarie 2007, când resturile Boeing-ului 737-400 prăbușit lângă coasta vestică a insulei Sulawesi au fost descoperite abia după o săptămână, după intervenția forțelor navale ale SUA, cutiile negre fiind recuperate 20 de zile mai târziu de vasul de cercetare american Mary Sears, la o adâncime de 1900 de metri.
Adâncimea mării în zona presupusei prăbușiri a avionului Air Asia este în jur de 30 40-50 de metri, așadar găsirea resturilor epavei ar trebui să fie mai ușoară. Cu toate acestea, Airbus-ul A320 dispărut nu a transmis automat semnalul de pericol, ceea ce îngreunează localizarea epavei și a cutiilor negre.
Într-un interviu acordat The Jakarta Post, expertul în siguranță aviatică Hanna Simatupang, fost investigator în cadrul Comisiei Naționale de Siguranță a Transportului din Indonezia, a afirmat că, având în experiența pilotului comandant (20.537 ore de zbor din care 6.053 sub culorile Air Asia), o eroare de pilotaj este puțin probabilă și a adus în discuție condițiile meteo severe, pregătirea tehnică a avionului și legislația indoneziană.
“Trebuie să realizăm că ducem lipsă de resursă umană calificată în acest domeniu. Autoritățile ar trebui să rezolve această problemă. Principiul safety first nu este încă aplicat în această țară deoarece industria aviatică încă pune profitul pe primul loc” a declarat Hanna Simatupang.
Conform unui oficial al Institutului de Meteorologie, Climatologie și Geofizică (BKMG) citat de aceeași publicație, Indonezia se confruntă în mod regulat cu fenomene meteorologice atipice, cum ar fi prezența norilor cumulonimbus (care generează turbulențe severe) până la altitudini de 50.000 de picioare, mult peste plafonul de zbor al unui Airbus A-320.
UPDATE 14.14 (Ora României, 19.14 ora locală). Operațiunile de căutare și salvare au fost întrerupte din cauza întunericului și condițiilor meteo, urmând a fi reluate mâine dimineață, relatează Straits Times.
UPDATE 13.43 (Ora României). Forțe aeriene și navale de search and rescue din Indonezia, Malaezia și Singapore caută avionul dispărut. Deocamdată nu există nicio confirmare oficială a vreunei urme a epavei. S-a întunecat.
Conform unei presupuse capturi de pe ecranul centrului de control al traficului aerian, avionul Air Asia se afla la o altitudine de peste 36.000 de picioare zburând cu o viteză de 353 de noduri, mult sub viteza de croazieră. Se observă în stânga un avion Emirates care zboară cu 503 noduri.
#QZ8501 seen by Pontianak Rdr passing Fl363 w 353kts grnd speed, tracking west. Brg 141° frm RAFIS at 52.9NM. pic.twitter.com/zVAV3puVpe
— Gerry Soejatman (@GerryS) December 28, 2014
Din informațiile disponibile la acest moment rezultă că centrul de control aerian a permis piloților să devieze orizontal de la planul de zbor pentru a ocoli furtuna, dar nu le-a dat acordul pentru a urca peste plafonul de 32.000 de picioare.
UPDATE 11.55 (Ora României). Conform unei informații neconfirmate, avionul a aterizat/amerizat forțat în estul insulei Belitung. Site-ul indonezian Detik afirmă că unul dintre pasagerii cursei QZ8501 ar fi transmis această informație prin SMS rudelor. Ministerul Indonezian al Transporturilor verifică momentan această variantă, conform Sputnik News. Aeroportul Hanandjoeddin care deservește Belitung se află în partea de vest a insulei.
Echipajele de căutare și salvare nu au recepționat încă semnalul de urgență emis automat de sistemele avionului în astfel de situații. Apa mării în zona presupusului impact nu depășește 30 de metri adâncime. Mai e aproximativ o oră de lumină, iar vremea dificilă îngreunează operațiunile.
UPDATE 11.32 (Ora României): Cetățeanul francez de la bordul avionului este secundul/copilotul Remi Emmanuel Plesel.
UPDATE 9.44 (Ora României): Deși nu există încă o confirmare oficială din partea Air Asia se pare că, într-adevăr, avionul s-a prăbușit în Marea Javei la sud de insula Belitung. Avionul transporta combustibil pentru 4 ore de zbor, insuficient pentru a se mai menține în aer la această oră. Singapore și Indonezia au demarat operațiunile de căutare și salvare la locul presupusei prăbușiri. Vremea în zonă este foarte proastă, iar peste aproximativ trei ore și jumătate va apune soarele.
În această dimineață, centrul de control aerian din Jakarta a pierdut contactul cu zborul Air Asia Indonesia QZ 8501 care decolase de la Surabaya (Java, Indonezia) cu destinația Singapore. Subliniez faptul că este vorba despre subsidiara indoneziană a companiei malaeziene Air Asia, care deține 49% din acțiuni. Așadar, evenimentul nu este “al treilea accident aerian al unei companii malaeziene în 2014” așa cum titrează unele site-uri de știri. Majoritatea personalului este indonezian, bazele sunt în Indonezia.
Avionul Airbus A-320, având la bord 155 de pasageri și 6 membri ai echipajului se afla la acel moment în vecinătatea insulei indoneziene Belitung, între Sumatra și Kalimantan, la aproximativ jumătatea drumului.
Conform hărții meteo de la momentul respectiv, postate pe Twitter de @earthuncuttv, zona unde se afla avionul era afectată de o furtună tropicală.
Un prim raport, venit dintr-o sursă oficială, susține că piloții au solicitat turnului o “schimbare neobișnuită de rută și altitudine.”, cerând să părăsească actualul culoar de zbor și să urce de la 32.000 icioare la 38.000 de picioare, cu 1000 de picioare sub plafonul maxim de zbor.
Putem specula că piloții s-au confruntat cu turbulențe severe și că acesta este motivul pentru care au cerut rerutarea.
O parte din flota Air Asia este dotată cu radare meteo care le permit piloților să vizualizeze în timp real condițiile meteorologice de pe traseu și să facă schimbările necesare. Nu este cunoscut în acest moment dacă aparatul cu indicativul PK-AXC care opera QZ 8510 era echipat cu un astfel de sistem.
Un oficial din Ministerul Transporturilor Indonezian, citat de RT.com, afirmă că avionul nu a trimis nici un semnal de pericol (distress signal).
La 11.43 (ora Indoneziei de vest) un oficial al Indonesian Air Force citat de Kompas.com a afirmat că un Boeing militar de supraveghere a descoperit avionul Air Asia prăbușit în mare în proximitatea insulei Belitung, locul ultimului contact cu aparatul. Știrea este în indoneziană și nu a fost confirmată la ora redactării acestui material. Știrea este preluată și de Jakarta Post (material în engleză).
La ora 12.30 (ora Malaeziei), Air Asia și-a înlocuit logo-urile alb-roșii cu variante alb-gri pe Facebook și Twitter.
La bordul avionului se aflau pasageri din Indonezia, Malaezia, Franța, Singapore și Coreea de Sud, se arată într-un comunicat Air Asia. Later UPDATE: Air Asia confirmă că unul dintre membrii echipajului era francez și adaugă un cetățean britanic pe listă. Aparatul avea o vechime de 6 ani, suportând cea mai recentă revizie la 16 noiembrie anul acesta. Avionul efectuase 13.600 de zboruri (cicluri) acumulând un total de 23.000 de ore de zbor.
Conform AirAsia, comandantul aeronavei (Iryianto) avea 6100 de ore de zbor, iar copilotul (Remi Emmanuel Plesel) aproape 2300. Conform unei surse indoneziene, comandantul Iryanto avea peste 20.000 de ore de zbor la activ, inclusiv ca pilot militar pe avioane de luptă F-16.
Filmul evenimentelor (ora locală)
05:36 QZ8501 decolează de pe aeroportul Juanda, Surabaya, Indonezia.
06:12 Echipajul contactează centru de control aerian cerând schimbarea rutei către stânga față de airway-ul M635 și urcarea de la 32.000 de picioare la 38.000 de picioare. Plafonul maxim de zbor pentru A320-200 este de 39.000 picioare.
06:16 QZ8501 încă apare pe radar.
06:17 Contactul radar și radio este pierdut. Avionul emite încă semnalul ADS-B signal (prin satelit)
06:18 Se pierde orice contact.
07:08 Centrul de control aerian declară INCERFA (poziția avionului incertă)
07:28 Centrul de control declară ALERTFA (alertă de urgență)
07:55 Centrul de control declară DETRESFA (fază de pericol, avion dispărut).
Revin cu informații. Dumnezeu să-i aibă în grijă.
Comentarii - 2 Comentarii
Lasă un comentariu
SINCERE CONDOLEANTE FAMILIILOR ….
[…] tedoo.ro care citează site-ul indonezian Detik, unul dintre pasagerii zborului QZ8501 ar fi trimis un SMS […]